Veelgestelde vragen
Op deze pagina vindt u antwoorden op uw vragen over personenalarmering en noodknoppen voor ouderen. Of u nu meer wilt weten over de installatie van onze systemen, de werking van de noodknoppen, of hoe u een abonnement kunt afsluiten; hier krijgt u de informatie die u nodig heeft om een weloverwogen keuze te maken voor uzelf of een dierbare. Staat uw vraag er niet tussen? Neem dan contact op met onze medewerkers door ons contactformulier in te vullen of bel naar 079 750 69 00.
Wat is personenalarmering?
Personenalarmering is speciaal ontworpen voor ouderen en mensen met een verhoogd risico op (medische) noodsituaties. Deze vorm van alarmering biedt een extra gevoel van veiligheid voor zowel de personen zelf als hun dierbaren. Meestal bestaat personenalarmering uit een draagbare alarmknop die om de hals of pols gedragen wordt. In geval van nood kan de gebruiker makkelijk op de knop drukken en wordt er direct contact gelegd met een vooraf gekozen contactpersoon of een zorgcentrale. Bij personenalarmering is 24/7 hulp beschikbaar en is hulp dus altijd binnen handbereik. Hierdoor blijft langer zelfstandig wonen mogelijk.
Voor wie is personenalarmering bedoeld?
Personenalarmering is handig voor iedereen die een verhoogd risico heeft op een noodsituatie. Denk daarbij aan ouderen die steeds langer thuis blijven wonen, chronisch zieken of mensen met een beperking. Het is ook geschikt voor mensen die alleen wonen en onzeker zijn over hun veiligheid. Met één druk op de knop kunnen zij snel hulp inschakelen.
Waarom kiezen voor personenalarmering?
De aanschaf van personenalarmering zorgt voor gemoedsrust en een verhoogd gevoel van veiligheid voor zowel de gebruiker als diens naasten. Een noodknop zorgt er bijvoorbeeld voor dat er snel contact gelegd wordt met een zorgcentrale. Hier zitten medewerkers die 24/7 bereikbaar zijn voor noodhulp. Indien nodig schakelt de zorgcentrale hulpdiensten in. Personenalarmering ondersteunt mensen bij het zelfstandig blijven wonen en vermindert zorgen over hun bereikbaarheid in noodsituaties. Dit is een geruststellende gedachte voor familieleden, vrienden en andere geliefden.
Welke vormen van personenalarmering zijn er?
Er zijn verschillende vormen van personenalarmering. Welk type het beste bij u past, hangt van uw behoeften af. Bij Reliante Care bieden we bijvoorbeeld mobiele alarmknoppen aan. Deze draagt u als halsketting of om uw pols en zijn ideaal voor gebruik in en rondom het huis. Verder zijn er speciale alarmtoestellen voor thuisgebruik. Deze zijn in sommige gevallen voorzien van extra functies, zoals rookmelders en bewegingssensoren. Voor gebruik buitenshuis hebben we een mobiele noodknop die is voorzien van een GPS-functie. Hierdoor wordt de locatie bij gebruik van de noodknop nauwkeurig doorgegeven en weten hulpdiensten precies waar ze moeten zijn.
Wat kunnen ouderen met personenalarmering?
Dankzij personenalarmering kunnen thuiswonende ouderen in noodsituaties op een snelle en makkelijke manier hulp inschakelen. Dit systeem geeft de benodigde vrijheid om langer zelfstandig te blijven wonen omdat hulp binnen handbereik is. Het maakt niet uit of het gaat om een medische noodsituatie, een valpartij of een ander urgent probleem: de alarmknop verbindt ouderen direct met de zorgcentrale of een contactpersoon. Voor ouderen biedt dit een extra gevoel van veiligheid, wat erg fijn is voor hun gemoedsrust.
Hoe werkt een seniorenalarm?
Een seniorenalarm werkt meestal door middel van een draagbare alarmknop. De meeste senioren dragen de knop om hun hals of pols zodat de knop binnen handbereik is in geval van nood. Wanneer er contact wordt gemaakt met de zorgcentrale, beoordelen medewerkers van de centrale de situatie en schakelen zijn indien nodig hulp in. Dat kan zijn door contact op te nemen met familie, buren of de hulpdiensten.
Wat is het beste persoonlijke alarm?
Het is natuurlijk heel persoonlijk welk alarm het beste is omdat iedereen andere wensen en behoeften heeft. Ook de levensstijl van de gebruiker speelt mee bij de keuze voor een personenalarm. Voor ouderen is de mobiele noodknop van Reliante Care een uitstekende oplossing. Deze alarmknop draagt u als halsketting of als polsband en die uitgerust is met GPS. Hierdoor is het mogelijk om zowel binnen als buiten direct hulp in te roepen. Dankzij de GPS wordt de locatie nauwkeurig doorgegeven, waardoor het een hele betrouwbare vorm van personenalarmering. Verder is onze noodknop voor ouderen erg gebruiksvriendelijk, waardoor dit één van de meest effectieve oplossingen op de markt is.
Hoe ver reikt een personenalarm?
De reikwijdte van een personenalarm verschilt per type en model. Voor thuisgebruik heeft een standaard alarm een bereik tot 50 à 100 meter rondom de basisunit. Dat is voldoende om in het hele huis en de directe omgeving goed te functioneren. Bij Reliante Care bieden we ook personenalarmen met een GPS-functie aan. Deze werken overal in Nederland met behulp van mobiele netwerken. Gebruikers kunnen hierdoor zowel binnen- als buitenhuis rekenen op betrouwbare hulp.
Hoe werkt een valhorloge?
Een valhorloge is een draagbaar apparaat dat speciaal ontworpen is om valpartijen te detecteren en automatisch hulp in te schakelen. Het horloge bevat sensoren die plotselinge bewegingen en impact herkennen die kenmerkend zijn voor een val. Wanneer het apparaat een val waarneemt, stuurt het horloge automatisch een alarm naar een zorgcentrale of een vooraf ingesteld contactpersoon. Daarnaast kan de gebruiker handmatig een alarm activeren door op een knop te drukken.
Wat zijn de kosten van personenalarmering?
De kosten van personenalarmering zijn afhankelijk van het gekozen pakket en de specifieke diensten die de gebruiker afneemt. Bij Reliante Care bieden we verschillende abonnementen aan die u per maand of per jaar betaalt. Onze basisabonnementen bevatten voornamelijk de alarmdiensten, terwijl uitgebreidere pakketten extra functies zoals GPS-tracking en valdetectie bevatten.
In sommige gevallen rekenen we eenmalige kosten voor de aanschaf of de installatie van een apparaat. Wij raden aan om verschillende opties te vergelijken en het pakket te kiezen dat het beste past bij uw wensen en budget. Wilt u persoonlijk advies over onze mogelijkheden? Neem dan contact met ons op.
Wat kost een noodknop voor ouderen?
De kosten van een noodknop bij Reliante Care zijn afhankelijk van het gekozen abonnement en eventuele extra diensten. Bij een basisabonnement betaalt u meestal een vast bedrag per maand en eenmalige kosten voor apparatuur. Wanneer u uw abonnement uitbreidt met extra functies, zoals een tracker met GPS of valdetectie, verandert de prijs van uw abonnement. We nemen de opties graag met u door en maken aan de hand van uw wensen een duidelijk kostenplaatje.
Met wie krijg ik contact als ik de noodknop indruk?
Wanneer u de noodknop indrukt, komt u direct in contact met een medewerker van onze zorgcentrale. Hier zitten 24 uur per dag, 7 dagen per week mensen klaar om u te woord te staan. Deze getrainde professionals reageren snel en adequaat op uw situatie. Indien nodig nemen we contact op met uw familieleden of andere naasten of we sturen medische hulpdiensten naar uw locatie. Een andere optie is om door u gekozen noodcontacten toe te voegen aan de personenalarmering. In dat geval komt u met een druk op de knop met hen in contact.
Wordt personenalarmering vergoed door de verzekering?
Sommige zorgverzekeringen vergoeden personenalarmering. Een basisabonnement voor personenalarmering valt bij een aantal verzekeraars onder de aanvullende verzekering of een specifiek zorgpakket. Het is daarom het beste om rechtstreeks contact op te nemen met uw verzekeraar, want eventuele vergoeding is afhankelijk van uw polis.
Is een personenalarm aftrekbaar van de belasting?
Onder bepaalde voorwaarden is een personenalarm aftrekbaar van de belasting. In dat geval valt het alarm onder de categorie specifieke zorgkosten. Het is afhankelijk van uw situatie en de regels van de Belastingdienst of dit voor u geldt. Zo komen zorgkosten die samenhangen met een chronische ziekte of handicap vaak wel in aanmerking voor aftrek. Neem contact op met een belastingadviseur om te informeren of u aanspraak kunt maken op deze aftrekpost.
Hoe vraag ik personenalarmering aan?
Het is heel eenvoudig om personenalarmering bij Reliante Care aan te vragen. Dit kan op verschillende manieren. Sluit het door u gewenste abonnement bijvoorbeeld af door het online formulier in te vullen of neem telefonisch contact met ons op. Onze medewerkers begeleiden u graag tijdens de aanvraag en nemen uw situatie en eventuele vragen door. Voor persoonlijk advies en een passende oplossing is het ook mogelijk om een afspraak te maken voor een huisbezoek. Neem gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.